معرفی انواع دستگاه های سی ان سی و کاربرد های آن ها

معرفی انواع دستگاه سی ان سی در صنعت

CNC مخفف عبارت Computer Numerical Control است و همانطور که از کلمات آن مشخص است به معنای کنترل و برنامه ریزی فرآیند یا دستگاهی توسط رایانه می باشد.

امروزه دستگاه سی ان سی در صنایع مختلف دارای کاربرد های اساسی و مهمی است که انواع مختلفی را با ابعاد و کاربرد های ویژه، برای انجام کار منحصر به فردی، شامل می شود.

در وصف اهمیت این دستگاه ها، میتوان گفت چرخ صنعت امروزی با دستگاه های مختلف سی ان سی می چرخد . و نبود آنها وقفه و خللی در تولید محصولات مختلف ایجاد می کند، چرا که گسترش و تکامل تکنولوژی در همه ی ابعاد زندگی انسان، تاثیر گذاشته است. انواع دستگاه های سی ان سی در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی و دکوراسیون شهری، حکاکی و برش انواع فلز، سنگ و چوب برای کاربرد های هنری، قالب سازی، ساخت تابلو ها و صنایع بیشمار دیگری کاربرد دارند.

بطور کلی این دستگاه ها از نظر کارکرد و مشخصات فنی، انواع مختلفی دارند که عبارت اند از: روتاری، حکاکی و برش، سوراخ زن و اتصال زن، خراط و منبت کار، برش لیزری، اره فلکه، برش دهنده های پلاسما و…

این دستگاه ها حداقل دارای سه محور X و Y و Z می باشند . این محور ها از لحاظ نوع حرکت، دارای دو نوع حرکت خطی و دورانی می باشند.

تقسیم بندی بر اساس متریال

انواع دستگاه سی ان سی از نظر کاربرد و نوع متریالی که با آن کار میکنند عبارت اند از:

 

 

کاربرد دستگاه سی ان سی در تراشکاری فلزات

 

کاربرد های انواع دستگاه سی ان سی

دستگاه سی ان سی حکاکی و منبت کاری برای کنده کاری و پیاده سازی طرح های مختلف هنری بر روی انواع سنگ و چوب و شیشه و … استفاده می شود.

دستگاه چوب برای برش انواع چوب بکار می رود و دستگاه سنگ هم برای برش و کنده کاری و حکاکی بر روی انواع سنگ استفاده می شود. همچنین دستگاه سی ان سی چرم، برای تولید انواع کیف و کفش و وسایل چرمی به کار می رود. دستگاه های پارچه و فلز هم به همین صورت و به ترتیب برای کاربرد های فلزی و تولید و برش انواع پارچه در صنعت به کار می روند.

همانطور که از مفهوم کنترل عددی رایانه ای که به وظیفه دستگاه های سی ان سی اطلاق می شودو مشخص است. در بکارگیری این دستگاه ها دخالت انسان به حداقل می رسد. و انسان در فرآیند استفاده از این دستگاه ها کاری جز کنترل و برنامه ریزی آن ها توسط رایانه انجام نمی دهد.

دستگاه بصورت اتوماتیک و سیستماتیک و دقیق، به انجام اهداف خود و تولید می پردازد.

نرم افزار های بکار برده شده برای ارتباط با این دستگاه ها به نرم افزار های CAM معروف اند.

بطور معمول از G-Codes برای برنامه نویسی آنها استفاده می شود.

 

کاربرد دستگاه سی ان سی در منبت کاری انواع چوب

 

مزایای دستگاه های سی ان سی به عنوان عضو مهم صنایع مختلف

دستگاه های سی ان سی دارای مزایایی به شرح زیر می باشند:

  • برخلاف دستگاه های سنتی، این دستگاه ها دارای سرعت عمل بالایی هستند و فرآیند تولید، بسیار سریع و در تعداد بالا و در زمان کم انجام میشود.
  • این دستگاه ها از دقت بسیار بالایی برخوردارند.
  • از لحاظ اقتصادی بکارگیری این دستگاه ها در صنعت بسیار مفید و به صرفه است.
  • اپراتور از خطرات احتمالی مصون است و حتی میتواند بعد از برنامه ریزی و استارت فرآیند تولید، دستگاه را ترک کرده و دستگاه با برنامه ای که به آن داده شده است کار خود را به صورت اتوماتیک انجام دهد.
  • این دستگاه ها را با استفاده از نرم افزار ها و سخت افزار های تخصصی، میتوان به روز کرد و کارایی آنها را افزایش داد.
  • و مزایای بیشمار دیگری که این دستگاه ها را به عضو ثابت و مهم در صنعت امروزی تبدیل کرده است.

دستگاه های سی ان سی دارای دو نوع موتور به نام های استپر و سروو هستند. موتور های استپر از موتور های قدیمی بوده و امروزه بکارگیری آنها دیگر مرسوم نیست و بجای آن از موتور های سروو در ساخت این دستگاه ها استفاده می کنند. موتور های سروو به عنوان نوع جدیدی از موتور ها، دارای دقت و سرعت و گشتاور بالایی می باشند. اما هزینه ی این مزیت، قیمت بالای این نوع موتور ها می باشد. ولی با این وجود، امروزه از این موتور ها برای ساخت این دستگاه ها استفاده می کنند.

دستگاه سی ان سی سنگ

کاربرد این دستگاه در تراش سنگ جهت نما،مجسمه های و ستونهای سنگی،کانتر تاپ و..می باشد.

 

 

منابع:

  1. https://rotecgroup.com/product/cnc-machine/
  2. http://cnc-sanat.com/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-cnc/

مفید بود؟

0%

با امتیازدهی به مطالب به ما در بهبود سایت خود کمک نمایید.

User Rating: Be the first one !

درباره‌ی مجتبی دلشاد

مدیر شرکت سامانه های هوشمند آینده

همچنین ببینید

راه اندازی و نصب دستگاه CNC پلاسما سرعت بالا

راه اندازی و نصب دستگاه CNC پلاسما سرعت بالا در این فیلم آموزش و راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button