بال بوشینگ

بال بوشینگ (Linear Bushing)

بال بوشینگ (Linear Bushing)

بال بوشینگ

بال بوشینگ یک قطعه کاربردی است که در مواقعی که شفت نقش میله راهنما را ایفا می کند به کار می رود. در حقیقت بال بوشینگ با توجه به مکانیزمی که دارد حرکت رفت و برگشت یا حرکت خطی را هدایت می کند.
بوشینگ با ترکیب بوش و ساچمه باعث می شود حرکت رفت و برگشت یا خطی با اصطکاک کم و در عین حال دقت بالا به راحتی انجام شود.در سیستم هایی که حرکت رفت و برگشت به وسیله میله راهنما صورت می گیرد هرچه طول میله بیشتر شود به همان نسبت لقی و خیز در سیستم نیز افزایش می یابد.

در ابتدا برای رفع این مشکل از یاتاقان ها استفاده می شد که مشکل دیگری را به همراه آورد و آن افزایش اصطکاک به صورت فزاینده بود. این مسئله نیز با افزودن ساچمه به بوش برطرف شد.

این مکانیزم در صنعت با نام های مختلفی شناخته می شود از جمله لاینر بوشینگ، بوش خطی، لاینر بوش، بوش ساچمه ای، لینیر بوش ، میل بوشینگ و …

بلبرینگ خطی تفاوت عمده‌ای با بلبرینگ و رولبرینگ ها دارند و این تفاوت در کاربرد آنها نهفته است.به شکلی که بلبرینگ و رولبرینگ ها در حرکت های چرخشی به کار می روند در حالی که بلبرینگ خطی مکانیزم خطی یا رفت و برگشت را پشتیبانی می کند.

نکات :

قطر ساچمه ها ، متناسب با سرعت خطی شفت راهنما می باشد ،

مزایا و کاربردها

  • از مهمترین خصوصیات بال بوشینگ دقت زیاد و تحمل بار زیاد است .
  • بدلیل قیمت پایین، جایگذین مناسبی برای ریل و واگن می باشد.
  • کاربرد فرآوان در صنعت ماشین سازی یاتاقان ها.
  • کاربردهای آن در ماشین آلات برش، جداول موقعیت یابی X-Y، اسلایدهای ماشینی، روبات های صنعتی و سیستم های ابزار دقیق می باشد. برای به حرکت درآوردن حرکت می توان از یک بال اسکرو موتور محرک، سرپیچ یا نیروی دستی استفاده کرد. حرکت تک محور در صفحه X-Y محدود است.

 

انواع بال بوشینگ

لینیر بوشینگ در سه نوع مختلف تولید می شود : بیرینگ خطی ساده ، بیرینگ خطی فلنجی ، بیرینگ خطی بلوکی و کاربرد ملموس این قطعه در دستگاه های بدنسازی مشهود است علاوه بر آن در ساخت سی ان سی های ساده نیز به کار می آید

 

هندسه  غلتک های بوشینگ :

  • بال بوشینگ (بوش های خطی) دارای ساچمه های کروی :

آنها اصطکاک کم ، عمر طولانی و دقت بالایی دارند و از این رو به یکی از محبوب ترین ها در این صنعت تبدیل شده اند. هندسه این بوش ها به آنها اجازه می دهد در انواع یاتاقان های خطی مورد استفاده قرار گیرند.

 

  • بوش های خطی دارای ساچمه های استوانه ای (سوزنی) :

آنها دارای عناصر غلتکی به شکل استوانه می باشند . و ظرفیت بار، استحکام و مقاومت در برابر ضربه بالاتری نسبت به بلبرینگ دارند. با این حال، از آنجایی که ناحیه تماس بزرگتر است، اصطکاک بیشتری دارند و همچنین حساسیت بالایی به ناتراز بودن، دارند.

 

  • خطی سوزنی :

بلبرینگ های خطی سوزنی نیز دارای غلتک های استوانه ای به نام سوزن هستند که نسبت طول به قطر آنها بین 1:3 تا 1:10 است. آنها از سختی و ظرفیت بار بالاتری نسبت به ساچمه ها یا یاتاقان های استوانه ای برخوردارند زیرا بار به تعداد بیشتری از غلتک های کوچکتر توزیع می شود. اندازه غلتک کوچکتر باعث افزایش سطح تماس و کاهش تغییر شکل می شود.

 

انواع لاینر گایدها جهت بال بوشینگ :

با توجه به شکل ریل یا لاینر گاید خطی در تجهیزات ، شکل و هندسه بورینگ طی نیز تعیین می گردد

  • ریل گرد

راهنماهای خطی پروفیل ریل گرد، دارای شفت های استوانه ای به عنوان ریل راهنما هستند و مستلزم استفاده از بوشینگ های خطی با ساچمه های کروی هستند.

 

  • ریل مربع

راهنماهای خطی پروفیل ریل مربعی دارای عناصر غلتشی هستند که در دو طرف مقابل قرار دارند که طول ریل راهنما را می پوشانند. در مقایسه با پروفیل ریل گرد، ظرفیت بار بالاتر، سختی بالاتری دارند و می توانند ضربه و ارتعاشات را بهتر تحمل کنند. آنها همچنین ظرفیت تحمل بار لحظه ای را دارند .

منبع

منبع دو

مفید بود؟

0%

با امتیازدهی به مطالب به ما در بهبود سایت خود کمک نمایید.

User Rating: 4.51 ( 1 votes)

درباره‌ی مجتبی دلشاد

مدیر شرکت سامانه های هوشمند آینده

همچنین ببینید

سوزاندن چوب در CNC(متریال)

رفع ایراد سوزاندن چوب در CNC(متریال) درصورتیکه دستگاه شما در هنگام کار باعث سوزاندن چوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button