ایراد بیضی زدن دایره در CNC

ایراد بیضی زدن دایره در CNC

یکی از ایرادات معمول در دستگاهها بیضی زدن دایره در CNC است.این ایراد در بسیاری از دستگاهها از ابتدا وجود دارد و در برخی از دستگاهها بمرور زمان بوجود می آید.در ادامه این مطلب دلیل این ایراد و روش رفع آن در دستگاههای مختلف را بررسی میکنیم.

دلیل بیضی زدن دایره در CNC

دلیل اصلی این ایراد عدم تعامد محورهای دستگاه با هم میباشد.بطور خاص عدم تعامد محور ایکس و ایگرگ دستگاه.پس میتوانیم این خطا را خطای عدم تعامد محورها نیز بنامیم.این خطا ممکن است از ابتدا بدلیل عدم دقت در تولید دستگاه وجود داشته باشد و یا بر اثر ضربه به دستگاه در حین کار بوجود بیاید.

اولین مطلب اینست که چطور از وجود این خطا اطمینان پیدا کنیم؟برای این منظور کافیست که نقشه یک مربع را با ابعاد مناسب با میز کار خود را رسم کنیم.این نقشه را بر روی دستگاه اجرا کنید.بدون تکان دادن قطعه کار ،قطعه را بردارید.حالا قطرهای مربع باقی مانده را اندازه میزنیم.هر دو قطر باید با هم برابر باشند.

روش دیگر اینست که یک دایره را با دستگاه برش میزنیم.سپس دایره را داخل خود کار میچرخانیم.دایره برش خورده باید براحتی در داخل محل برش خودش بچرخد.

اگر این تستها به شما نشان دادند که این خطا بر روی دستگاه شما وجود دارد حالا باید بسراغ رفع ایراد برویم.

رفع ایراد عدم تعامد محورها در CNC

در اکثر موارد برای رفع این ایراد نیاز به مقدار کمی دانش هندسه در سطح ابتدایی و توانایی باز و بست چند پیچ  را دارید.

روش اول

پیچهای دکل یا دروازه متحرک دستگاه را شل کنید و به مقدار کمی از یکطرف دکل فشار وارد کنید تا در جهت درست حرکت کند.از یک گونیای بزرگ استفاده کنید تا دو محور را به هم عمود نمایید.سپس پیچها را سفت کنید و دوباره تست مربع را انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

روش دوم

و اصولی:یک ابزار نوک تیز بر روی نوک هد نصب کنید.ابزار را به کف میز برسانید تا یک نقطه ایجاد کند.سپس در مسیر خط راست حرکت میکنیم (خط مشکی)و دوباره یک نقطه ایجاد میکنیم.حالا نیاز به یک پرگار داریم.پرگار را بر روی هر یک از دو نقطه قرار میدهیم و یک نیم دایره میزنیم.

محل تقاطع نیم دایره ها دو نقطه دیگر به ما میدهد.دوباره نوک ابزار را بر روی یکی از این نقاط میگذاریم و به سمت نقطه دوم حرکت میکنیم(خط سبز).متوجه میشویم که نوک ابزار کمی بالاتر یا پایینتر از تقطه دوم قرار میگیرد این میزان اختلاف همان جهت و مقداریست که دستگاه باید اصلاح شود.

اگر تعامد محورها صحیح باشد باید نوک ابزار دقیقا بر روی نقطه دوم محل تقاطع دایره ها قرار بگیرد.اگر پیچهایاتصال دکل به اندازه کافی جا برای جابجایی نداشته باشند مجبورهستید تا کمی سوراخها را بزرگ کنید.این روش معمولا در دستگاههای برشی که فاقد لاینر گاید هستند استفاده میشود.گرچه پیشنهاد میکنیم  کار را به کارشناس متخصص بسپارید.

درصورت نیاز میتوانید از خدمات تعمیرات سی ان سی سهاتک استفاده نمایید.

مفید بود؟

0%

با امتیازدهی به مطالب به ما در بهبود سایت خود کمک نمایید.

User Rating: 4.7 ( 3 votes)

درباره‌ی مجتبی دلشاد

مدیر شرکت سامانه های هوشمند آینده

همچنین ببینید

سوزاندن چوب در CNC(متریال)

رفع ایراد سوزاندن چوب در CNC(متریال) درصورتیکه دستگاه شما در هنگام کار باعث سوزاندن چوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button