لینیر گاید ( Linear guide )

لینیر گاید ( Linear guide )

لینیر گاید

لینیر گاید یا بلبرینگ خطی یک سیستم حرکت خطی است که می تواند بار مکانیکی را به راحتی جابه جا کند. این سیستم حرکتی به وسیله ساچمه یا رولرهایی که داخل یک واگن تعبیه شده اند کار می کند.

ساچمه ها با حرکت به دور خود باعث می شوند واگن به راحتی در مسیر ریل به حرکت در آید. به  همین علت به این مکانیزم ،سیستم ریل و واگن هم می گویند.

جنس ریل ها از فولاد سخت کاری شده است که به شکل جناغی ساخته می شوند و سایزهای استاندارد آن 15، 20، 25، 30، 40، 55 و 60 است و در طول 4 یا 5 متر ساخته می شوند که می توان به اندازه دلخواه آن ها را برش داد.

مکانیزم کاری در لینیر گایدها متشکل از : لینیر گاید (هدایت کننده خطی) ، کالسکه متحرک و ساچمه هایی جهت حرکت روان و کم اصطکاک بر روی مسیری مشخص می باشد.

کاربرد ها :

لینیر گایدها در طیف گسترده ای از کاربری های خانگی و صنعتی مفید میباشند و مورد استفاده قرار می گیرند. و نقش هدایت آسان و روان حرکت خطی را در حین تحمل بارها ایفا می کنند تا ماشین ها به طور دقیق و کارآمد عمل کنند.

ازجمله :

  • درهای کشویی در منازل و ادارات.
  • تسمه نقاله ها در برخی از خطوط تولید ، از لینیر گاید استفاده می نمایند تا محصول و یا مواد خام را بین بخش های مختلف تقسیم نمایند.
  • جابجبیی اجسام سنگین بین دو نقطه
  • ارسال کالا از یک نقطه کارخانه به نقطه دیگر از طریق وارد نمودن نیروی محرکه بصورت موتوری با دستی و هدایت آن از طریق لینیر گاید.
  • هدایت ابزار های دقیق در امتداد مسیری خاص . ( بخصوص در تعریف محور های Y ، X و Z  جهت ماشینکاری در تجهیزات CNC )
  • اخیراً از آنها در وسایل نقلیه راه آهن، اتوبوس ها، سیستم های عایق لرزه ای و سایر زمینه های مصرفی استفاده شده است.

** در محیط‌های صنعتی یا خانگی، سیستم‌های لینیر گاید به آسان‌تر و کارآمدتر کردن وظایف روزانه کمک می‌کنند.

مزایا

  • این سیستم نسبت به روش های قدیمی اصطکاک  کمتری دارد .این اصطکاک اندک ازمزیت های اصلی آن به شمار می آید. در نتیجه توان کمتری هم برای حرکت نیاز دارد. از لینیر گاید برای حرکت در جهت افقی و عمودی استفاده می شود ،در کنار بال اسکرو  یا دنده شانه بار مکانیکی را به راحتی و با دقت بسیار بالا جا به جا می کند.
  • مزیت دیگر این سیستم دارد راحتی در روغن کاری است. در مدل های قدیمی مشکل اصلی فرسودگی به علت عدم روغن کاری و مشکل بودن روغن کاری متمرکز بود. اما در Linear guide مسیرهای تعبیه شده به سادگی و به صورت متمرکز روغن کاری می شوند. به علاوه در صورت آسیب دیدگی به راحتی می توان ان را تعویض و جایگزین کرد.
  • جهت داشتن لینیر گاید با عمر طولانی تر، ریل ها را باید روی سطحی کاملا صاف، هموار و ماشینکاری شده نصب نمود. عدم دقت کافی در مسطح بودن سطح و وجود ناهمواری و خم می تواند عمر لینیر گاید را به شدت کاهش دهد و در زمان اندک نیاز به تعویض پیدا کند.

 

پارامتر ها مهم در انتخاب لینیر گاید :

هنگام انتخاب یک سیستم لینیر گاید، تعدادی از عوامل مختلف را باید در نظر گرفت :

  • اول از همه، اندازه و بار تقریبی سیستم باید تعیین گردد.
  • سپس دانستن محل بار و حرکت مورد نظر ضروری است.
  • دقت نصب در لینیر گاید از اهمیت بسزایی برخوردار است .

 

لینک 1

2037-4_HIWIN_Assembly_Instructions_Linear_Guideways

مفید بود؟

0%

با امتیازدهی به مطالب به ما در بهبود سایت خود کمک نمایید.

User Rating: Be the first one !

درباره‌ی مجتبی دلشاد

مدیر شرکت سامانه های هوشمند آینده

همچنین ببینید

سروو های هیبریدی در مقایسه با سرووهای استاندارد

سروو های هیبریدی در مقایسه با سرووهای استاندارد : نوع جدیدی از سروو  موتورهای هیبریدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button