پلانگ ریت ( Plunge Rate )

پلانگ ریت ( Plunge Rate )

پلانگ ریت سرعت پیشروی ابزار در هنگام پائین آمدن و وارد شدن آن به متریال در حال ماشینکاری است. اگر این سرعت زیاد در نظر گرفته شود، باعث شکسته شدن نوک ابزار در برخورد با کار می شود. به بیان دیگر نرخ فرورفتگی سرعتی است که با آن تیغه برش در هنگام شروع برش به داخل قطعه کار وارد می شود.بسته به تیغه مورد استفاده و قطعه کار در حال پردازش متفاوت خواهد بود. مهم است که تیغه یا کاتر با سرعت خیلی زیاد وارد ماده تحت برش نشود زیرا به راحتی می تواند به نوک کاتر در طول این کار آسیب برساند.

پلانگ ریت با نام های نرخ فرو رفتن، نرخ فرورفتگی، نرخ غوطه وری یا زد فید نیز معرفی می گردد. واحد اندازه گیری این مفهوم به صورت واحد طول بر ثانیه معرفی می شود.

در واقع نرخ فرورفتن همان نرخ پیشروی است اما روی محور Z اعمال می شود. هنگام برش قبل از شروع حرکت در جهت X و Y ، اسپیندل با چه سرعتی در قطعه کار پایین می آید.

تنظیم پلانگ ریت

به طور کلی، در طراحی معمول تیغه برش، نرخ پلانگ باید کمتر از 50 درصد نرخ خوراک(فیدریت) باشد.البته در متریالهای مختلف پلانگ ریت متفاوت است.مثلا در تیغ فرزهای سنگ پلانگ ریت را یک دهم فیدریت یا کمتر در نظر میگیرند. اسپندل ها برای برش کارآمدتر در جهت های افقی به جای عمودی (مانند مته) طراحی شده اند. بنابراین، سرعت کمتر پایین امدن به پایین نگه داشتن دما و جلوگیری از آسیب رساندن به ابزار کمک می‌کند.

به یاد داشته باشید که هنگام برش در جهت عمودی، سرعت پلانگ به شعاع ابزار وابسته است و در مرکز به سمت  صفر سیر مینماید. لذا، تمام برش‌های عمودی باید دارای شیب‌ باشند .مفهوم آن اینست که در حین فرود امدن  باید مقداری مسیر xy وجود داشته باشد(حرکت کم به چپ و راست). بنایراین برای ایجاد نمایه یا سوراخ کاری یک سوراخ عمودی استفاده از یک مته انتهایی با قطر کمتر به عنوان ابزار برش بسیار بهتر از بکار گیری یک مته انتهایی با قطر بزرگتر عمل می کند.

پس سرعت فرورفتن سرعتی است که ابزار برشی با آن وارد چوب یا هر قطعه کار مد نظر می شود. به خاطر داشته باشید که  ابزار به منظور برش در جهت افقی است .در حالی که مته ها برای برش عمودی هستند.

شما نمی توانید یک ابزار برش را مانند یک مته در مواد فرو کنید. برای اکثر چوب‌ها، معمولاً میزان نرخ فرو رفتن را روی 10 میلی‌متر بر ثانیه یا کمتر تنظیم می‌کنند. اما اگر از رمپ حداقل یک اینچی استفاده کنیم، می‌توان آن را افزایش داد.

 

 

منابع

 یک

 دو فروش تیغ فرز برنا

 سوم سایت اینونتایبل

نرم افزار محاسبه فیدریت و پلانگ ریت

 

 

مفید بود؟

0%

با امتیازدهی به مطالب به ما در بهبود سایت خود کمک نمایید.

User Rating: 5 ( 1 votes)

درباره‌ی مجتبی دلشاد

مدیر شرکت سامانه های هوشمند آینده

همچنین ببینید

سروو های هیبریدی در مقایسه با سرووهای استاندارد

سروو های هیبریدی در مقایسه با سرووهای استاندارد : نوع جدیدی از سروو  موتورهای هیبریدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button