مکنده صنعتی (Industrial vacuum cleaner )

مکنده صنعتی (Industrial vacuum cleaner )

مکنده صنعتی نیازی است که به صورت روز افزون در صنایع مختلف احساس می گردد. با پیشرفت صنایع مختلف نظافت محیط کار و دستگاه های مورد استفاده نیز با تغییرات عمده مواجه شده است. فعالیت های صنعتی با وجود ایجاد تراشه ها و گرد و غبار ناشی از برشکاری، خراطی و ماشینکاری می تواند عامل آسیب های جسمی و همچنین کاهش سرعت و دقت در تولید گردد. از این رو ضرورت استفاده از مکنده ها مورد توجه قرار می گیرد. مشخصاتی که در تهیه مکنده ها باید مورد توجه قرار گیرد در ذیل ذکر شده است.

  • سرعت مکش
  • حجم کیسه های جمع آوری
  • حجم مکندگی
  • مشخصات موتور مکنده[1]

وجود مکنده ها نه تنها در صنایع چوب ضروری است بلکه در صنایع مرتبط با فلزات مانند آهن نیز به علت ایجاد حجم بالای براده مورد توجه است. براده ها هنگام مته کاری ، سمباده زنی و در دستگاه های سی ان سی هنگام ماشین کاری از سطح قطعه کار به وجود می آیند. آن ها با وجود لبه های تیز و برنده به سختی جمع‌آوری می‌شوند و می‌توانند عامل آسیب به کارکنان و یا تجهیزات باشند و عمر مفید دستگاه ها را کاهش دهند.

وجود آب و روغن همراه با این ضایعات سبب می گردد مکنده صنعتی مناسب برای هرمحیط کاری متناسب با شرایط آن محیط انتخاب شود به عنوان مثال مکنده های صنعتی مورد نظر برای جمع آوری ضایعات آهنی باید توان مکش بالاتر داشته باشد و همچنین نازل های مناسب می تواند برای نقاط دور از دسترس است و بخش های درون تجهیزات کارآمد باشد. [2]

انواع مکنده

در زیر چند نمونه از مکنده های صنعتی به همراه ویژگی آنها معرفی می گردد:

  1. دستگاه مکنده صنعتی دائم کار :

این نوع از مکنده ها برای استفاده ۲۴ ساعته و هر روز هفته طراحی شده‌اند و توانایی جمع آوری سخت‌ترین ضایعات را دارند. قدرت این نوع مکنده ها از 1.8 تا بیش از ۹۰ کیلو وات متغیر می باشد. برخی از آن ها نیز قابل حمل بوده برای افزایش حجم جمع‌آوری مجهز به مخازن اضافی هستند.

  1. دستگاه های جمع آوری ضد انفجار:

این دستگاه برای جمع آوری ضایعات و گرد و غبار قابل اشتعال مانند پوشش های پودری، گرد و غبار منیزیم و آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه برای جمع آوری این نوع ضایعات گاهی از مکنده هایی که با موتور الکتریکی کار می کنند، استفاده می شود اما انتخاب مناسب تر مکنده های هوا است زیرا در آن ها از برق استفاده نشده و حرارتی نیز تولید نمی کنند. این مکنده باید شرایط استاندارد ATEX را داشته باشند و به صورت اتصال به زمین استفاده شوند.

  1. مکنده مرکزی یا ثابت:

مهمترین ویژگی این نوع از مکنده های ایستا این است که در آنها نیاز به تخلیه دستی ضایعات نیست. مکنده های مرکزی از یک دستگاه مکش و یک مخزن ویژه تشکیل شده اند که براده های جمع آوری شده در این مخزن به وسیله نوار نقاله به مخزن رابطه منتقل می شود. این مخزن رابط نیز می ‌تواند کیسه ای و یا یک مخزن بزرگ باشد که آنها نیز نیاز به تخلیه با دست ندارند.

  1. مکنده های مخصوص مایعات فلزی:

این مکنده ها قابلیت مکش مایعات را به صورت کامل دارند و همچنین می تواند مایعات همراه با ذرات جامد را نیز بازیافت نمایند. ویژگی دیگر این مکنده ها قابلیت تغییر مد آنها از حالت مکش به دمنده است که توسط یک اهرم انجام می پذیرد. سرعت مکش در آن ها از حدود ۱۷۰ تا ۳۴۰ متر مکعب در ساعت می باشد.

  1. مکنده صنعتی خارج از مخزن:

این مکنده ها برای تمیز کردن ماشین های شستشوی قطعات مناسب هستند. در آنها به علت اینکه مکنده بیرون از از مخزن تعبیه شده است امکان پر شدن مخزن تا حدود ۹۹ درصد وجود دارد.

  1. مکنده صنعتی آب و خاک:

در ماشین آلاتی که با فلزات سروکار دارند، براده ها، گرد و غبار و تراشه های فلزی همراه با آب، کف، روغن و غیره است. در چنین شرایطی باید مکنده قادر به مکش مایع و جامد به صورت همزمان باشد و بتواند طولانی مدت نیز به فعالیت خود ادامه دهد. در این مکنده ها طراحی به صورتی است که از ورود مایعات به موتور و مرطوب شدن فیلتر ها و گرفتگی منافذ جلوگیری می شود.

 

فرز سی ان سی چوب سهاتک

مفید بود؟

0%

با امتیازدهی به مطالب به ما در بهبود سایت خود کمک نمایید.

User Rating: Be the first one !

درباره‌ی مجتبی دلشاد

مدیر شرکت سامانه های هوشمند آینده

همچنین ببینید

سروو های هیبریدی در مقایسه با سرووهای استاندارد

سروو های هیبریدی در مقایسه با سرووهای استاندارد : نوع جدیدی از سروو  موتورهای هیبریدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button